رضا خانی؛ فاطمه عظیمی آملی
چکیده
گرچه چندین دهه در مورد ارتقای حرفهای معلمان بررسی شده است، ولی ما هنوز تصویر درستی از اینکه ارتقای حرفهای معلمان از چه اجزایی تشکیل شده است و چه مولفههایی را دربرمیگیرد نداریم. تحقیق کنونی به توسعه و اعتبارسنجی ارتقای حرفهای معلمان زبان انگلیسی در محیط ایران می پردازد. مدل پیشنهادی اولیه، 130 پرسش بوده است که از طریق ...
بیشتر
گرچه چندین دهه در مورد ارتقای حرفهای معلمان بررسی شده است، ولی ما هنوز تصویر درستی از اینکه ارتقای حرفهای معلمان از چه اجزایی تشکیل شده است و چه مولفههایی را دربرمیگیرد نداریم. تحقیق کنونی به توسعه و اعتبارسنجی ارتقای حرفهای معلمان زبان انگلیسی در محیط ایران می پردازد. مدل پیشنهادی اولیه، 130 پرسش بوده است که از طریق تحلیل دادههای اکتشافی و تاییدی بر روی 400 معلم زبان انگلیسی مورد بررسی قرار گرفت. در مرحله تحلیل اکتشافی، 28 پرسش از نمونههای بارگیری شده حذف شد و در نهایت 102 پرسش برای پرسشنامه نهایی باقی ماند. این پرسشنامه بررسی میکند که تا چه میزان معلمان زبان انگلیسی به صورت حرفهای ارتقا یافتهاند و آنها را از مشخصههای چندگانه ارتقای حرفهای معلمان آگاه میسازد. پرسشهای این پرسشنامه، مولفههای ضروری ارتقای حرفهای معلمان هستند که معلمان میتوانند از آنها در شیوههای یادگیری و تدریس روزمره کلاسیشان استفاده کنند که در نتیجه منجر به موفقیت دانشآموزان میشود. همانطور که معلمان نقش حرفهای مهم را ایفا میکنند، نیاز به ابزار معتبر برای ارزیابی عملکرده روزمره خود در کلاس دارند. ما با این ابزار توسعهیافته و اعتبارسنجی شده، به معلمان زبان انگلیسی این فرصت را میدهیم تا میزان ارتقای حرفهای خود را در محیطهای آموزشی مختلف ارزیابی کنند.